Dag 16. Moab & Arches National Park

10 mei 2019 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Ondanks dat we gisteren op tijd in bed lagen, hadden we het toch moeilijk toen vanmorgen om 6.35 de wekker ging. Na een paar minuten dan toch maar opgestaan, want we wilden niet te laat aankomen in Arches National Park, want dan kan het vinden van een parkeerplaats en behoorlijke uitdaging zijn.

We liepen naar de Denny's naast ons hotel om weer een lekkere blueberry pancake te eten. Naast ons zat een Amerikaan met zijn zoontje te ontbijten die erg geïnteresseerd waren in waar we vandaan kwamen en wat we zoal in de VS gezien hadden. Dit is trouwens iets wat meerdere Amerikanen ons al gevraagd hebben, ze zijn erg geïnteresseerd in de toeristen in hun land. Toen we ons ontbijtje wilde afrekenen vertelde de ober dat onze rekening al was voldaan, waarop wij braaf zeiden dat we toch echt nog moesten betalen. Toen bleek dat onze vriendelijke buurman al voor ons betaald had. Erg leuk en bijzonder, ik kan mij niet voorstellen dat zoiets in Nederland snel zou gebeuren. Na de man uitvoerig bedankt te hebben, stapte we in we auto naar Arches NP. Het park dat bekend staat om - de naam verraadt het al - zijn vele natuurlijke zandstenen bogen. Volgens het informatieboekje zijn het er wel meer dan 2.000, en dat terwijl het een relatief klein National Park is.

We wilden weer een mooie hike doen vandaag, en uiteindelijk hebben we een hike gevonden die ons langs 6 bekende arches bracht (de double O arches trail). Het eerste stuk ging over redelijk verharde paadjes, maar na de eerste 2 arches werd het steeds lastiger en zwaarder en moesten we soms wat leuke stukjes klimmen. De 11 kilometer lange tocht leverde gelukkig wel weer mooie uitzichten op van de Tunnel-, Pine tree-, Landscape-, Partition-, Navajo - en Double O arch.

Nadat we weer terug waren bij de auto, reden we door naar een aantal volgende stops. De eerste was een uitzichtpunt over de "Delicate Arch" een grote boog die zijn grootse bekendheid o.a. verwierf doordat hij schittert op de kentekenplaten van auto's uit de staat Utah.

Onze volgende stop bracht ons bij de "Double Arches", twee gigantische bogen die schuin achter elkaar liggen. We voelden ons erg klein toen we daar onder stonden.

"Balanced Rock" was onze volgende en tevens laatste halte in dit natuurpark. Een enorme kei balancerend op een pilaar van moddersteen met een totale hoogte van 39 meter. Een bijzonder gezicht!

Hongerig stapte we weer in de auto en na een klein half uur waren we weer in het stadje Moab waar we een flink bord pasta gegeten hebben als late lunch (of vroeg diner?). Nog even wat boodschapjes doen in de plaatselijke super en we keren hotelwaarts.

1. Ramona Drenth:
    12 mei 2019
    Heel gaaf met die paarden😍Mooi uitzicht!